Oculus Quest 2 + Air Link - pierwsze natywnie bezprzewodowe gogle VR

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Tak mnie oświeciło że po wyjściu Air Linka który jest darmowy i "po prostu działa" Out of the Box dostaliśmy wreszcie pierwsze gogle VR z natywną obsługą bezprzewodowego VR.
Aż dzi że tyle przyszło na to czekać, do dziś śmieszy mnie wizjonerstwo Gabena ktory w 2017 powiedział:
“Wireless is a solved problem at this point. So, my expectation is that it will be an add-on in 2017, and it will be an integrated feature in 2018.”
W 2018 mieliśmy mieć bezprzewodowość zintegrowanąw goglach, a w rzeczywistości w 2019 jego własne gogle nie były bezprzewodow :D
No i pomylił się tylko o 3 lata ;)

A ja wczoraj testowalem Air Linka i na początku była jakaś masakra, miałem doslownie 2-3 sekundowego laga między ruchem głowy i kontrolera w rzeczywistości a w VR.
Nie pomagały restarty, ale przypomniało mi się że kiedyś dawno temu jak testowałem kablowego linka, to za pomocą OculusDebugTool wpisałem ręcznie wartość bitrate 500mbit (a potem przestałem używac Linka, a Virtual Desktop ignoruje tę wartość bo użyuwa swoich). No i okazało się że dokładnie to powodowało te opóźnienia. Jak to naprawiłem to potem już działało super, praktycznie nie czyłem że gram bez kabla, a na VD co jakiś czas zdarzały się drobne przycinki. Działa to naprawdę super.

A jakie są wasze wrażenia ze starcia Air Link vs Virtual Desktop? :)
 

amzuk

Mieszkaniec forum
Tak mnie oświeciło że po wyjściu Air Linka który jest darmowy i "po prostu działa" Out of the Box dostaliśmy wreszcie pierwsze gogle VR z natywną obsługą bezprzewodowego VR.
Aż dzi że tyle przyszło na to czekać, do dziś śmieszy mnie wizjonerstwo Gabena ktory w 2017 powiedział:
“Wireless is a solved problem at this point. So, my expectation is that it will be an add-on in 2017, and it will be an integrated feature in 2018.”
W 2018 mieliśmy mieć bezprzewodowość zintegrowanąw goglach, a w rzeczywistości w 2019 jego własne gogle nie były bezprzewodow :D
No i pomylił się tylko o 3 lata ;)

A ja wczoraj testowalem Air Linka i na początku była jakaś masakra, miałem doslownie 2-3 sekundowego laga między ruchem głowy i kontrolera w rzeczywistości a w VR.
Nie pomagały restarty, ale przypomniało mi się że kiedyś dawno temu jak testowałem kablowego linka, to za pomocą OculusDebugTool wpisałem ręcznie wartość bitrate 500mbit (a potem przestałem używac Linka, a Virtual Desktop ignoruje tę wartość bo użyuwa swoich). No i okazało się że dokładnie to powodowało te opóźnienia. Jak to naprawiłem to potem już działało super, praktycznie nie czyłem że gram bez kabla, a na VD co jakiś czas zdarzały się drobne przycinki. Działa to naprawdę super.

A jakie są wasze wrażenia ze starcia Air Link vs Virtual Desktop? :)
Jak dla mnie płynność jest świetna, pewnie to zasługa ASW, ale rozumiem, że nikt tego nie potwierdził, czy ta tech technologia działa w przypadku Airlinka. Obecnie próbuje znaleźć jakąś metodę na podniesienie rozdzielczości w grze No Mans Sky, bo o ile płynność jest sporo lepsza, to gra wygląda jakbym ja uruchamiał na PSVR. Podniesienie rozdzielczości w nakładce SteamVR nie wydaje się odgrywać roli. Może w Oculus Dębu Tool, ale jaki parametr zmienić? Może Oculus Trasy Tool?
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
ale rozumiem, że nikt tego nie potwierdził, czy ta tech technologia działa w przypadku Airlinka
Raczej potwierdzone ze dziala - albo randomy na reddicie kłamią i nikt tego nie kwestionuje ;)




 
  • Popieram
Reactions: LaggyLuke and amzuk

Robert de Clair

Aktywny forumowicz
XBL
Robert de Clair
Steam
Robert de Clair
Ok, Niby działa, ale i tak więcej jest "problemów" niż pożytku, że pozwolę sobie pomarudzić.
1 na VD naciskałem przycisk prawe menu i mogłem odrazu włączyć nagrywanue
2 na VD przytrzymanie przycisku menu powodowało centrowanie widoku (na AL wyswietla glupawy komunikatczy chce centrować potem jak potwierdzę to mam komunkat bym skierował głowe prosto i nacisnął przycisk (szkoda że nie mówi jaki bo na żaden z wybranych przycisków nie reaguje centrowaniem)
3 No Man Sky byc moze przestało działać poprawnie z powodu wymagań, może moja grafa siada na AL a na VD jeszcze ciut ogarnia 1060 to raczej dolna granica, niemniej ejdnak do tej pory wszystko w VR na niej ogrywałem bez zaciachów.

no i pozwolę sobie przenieść tutka jak włączyć AL dla niecierpliwych posiadających V28

1 wyloguj się z aplikacji oculus na PC
2 wyłącz i włącz aplikację
3 sprawdź wersję (ustawienia\ogólne i na dole powinna być 28.0.0.222.469)
4 i tu zaskoczenie WYŁĄCZ BETA\publiczny kanał testowy i wówczas apka poprosi o zaktualizowanie i się zrestartuje
5 uruchom ponownie (zrestartuj) Questa przez przytrzymanie power buttona i wybranie uruchom ponownie
 
  • Popieram
Reactions: arczi79

Arturo

Aktywny forumowicz
PSN
ArczeroS
XBL
ArczeroS
Steam
ArczeroS
Przeprowadziłem profesjonalne testy AirLinka. Setki prób, panel niezależnych ekspertów, szereg maszyn testowych... A tak na poważnie to pograłem dziś po raz pierwszy w Asgard's Wrath po AirLinku, a więc w trzeci ze wszystkich możliwych sposobów.

Maszyna testowa: Laptop Asus TUF Dash F15 (RTX3070, i7-11370H, dysk SSD, 16GB RAM 3200 MHz)
Router: 5GHz TP-Link Archer C6
Gogle: Oculus Quest 2

Jak to ogólnie wygląda? Powiem tak: Nie spodziewałem się tak małej liczby problemów, ani tego, że te występujące będą tak dotkliwe. Zacznijmy od tego, że odpalenie wszystkiego trochę trwa i pod tym względem wciąż wygrywa Virtual Desktop. Centrowanie ekranu najwyraźniej robi się naciskając prawą gałeczkę i to niestety trochę kłóci się z kalibracją długości ramion przy każdym uruchomieniu Asgards Wrath - jeśli patrzycie na swoją wyciągniętą w prawo rękę i naciśniecie gałeczkę, żeby zgodnie z życzeniem gry wykonać kalibrację, to cały ekran wam się obróci. Oczywiście łatwo to naprawić, ustawiając głowę normalnie i ponownie naciskając gałeczkę. Obracanie ekranu jest szybkie, nie wymaga żadnego potwierdzenia. Warto też wspomnieć, że jeśli macie kompa lub sieć na granicy grywalności, to jednak VD daje więcej opcji dostosowania streamingu.

Co do płynności samej gry to przyznam, że jest płynnie. Momentami chyba nawet płynniej niż po VD, co jest zapewne zasługą ASW i innych Oculusowych sztuczek. Niestety jest pewien poważny problem, którego nie rozumiem: W Asgard's Wrath jest taka bardzo zasobożerna lokacja, która zwie się Tawerna. Musimy do niej wracać często bo to tam sprzedajemy złom, ulepszamy rzeczy i robimy masę innych RPGowych rzeczy. W wątku poświęconym Asgard's Wrath pisałem, że na ustawieniach HIGH (grając przez Virtual Desktop) framerate spada mi w tej lokacji do 50-60FPS, a więc jak mam tam coś więcej do zrobienia, to wchodzę w ustawienia gry, zmieniam na LOW i jest w porządku. Framerate wraca do 70-80fps, a sama zmiana jest niezwykle szybka. Grając po Airlinku dzieje się rzecz przedziwna - pozostając na HIGH, framerate w tejże lokacji spada do... ja wiem? 15 fpsów? Jednym słowem gra staje się absurdalnie wręcz niegrywalna. Zejście na LOW znacząco poprawia sprawę, ale i tak w najlepszym wypadku jest to framerate rzędu 50fpsów, czyli taki, jaki przez VD mam na HIGH. Zakładam, że mój laptop zwyczajnie nie jest w stanie nawet utrzymać framerateu potrzebnego do dublowania klatek i ASW zwyczajnie się wywala na twarz. Dlaczego jednak na VD, który w ogóle ASW nie obsługuje, działa to o niebo lepiej? Nie mam pojęcia. Pozostałe lokacje po AirLinku zdają się być super płynne. Czy dużo płynniejsze niż przez VD? Trudno mi to jednoznacznie powiedzieć. Na pewno różnica nie jest taka, bym teraz wyrzucił VD do kosza. Gra wydaje się też po AirLinku ostrzejsza, ale to zapewne ze względu na inny rodzaj kompresji.

Druga rzecz związana z płynnością, której nie rozumiem jest taka: Miałem dziś okazję zwiedzać lokację w której jest wodospad. Szybko płynąca woda to idealna okazja do testów różnych ustawień grafiki i ich wpływu na płynność. Uznałem więc, że skoro HIGH po AirLinku jest tak super płynne (a na pewno nie gorsze niż HIGH na VD), to ASW powinien czynić cuda również, gdy zmienię ustawienia graficzne na EPIC. I co? No i zawiodłem się. Super płynna gra zrobiła się płynna tylko tymczasowo. Woda przez chwile płynęła super płynnie, po czym nagle zaczynała smużyć jakbym miał coś około 40fps. Kiedy zmieniałem ustawienia na EPIC po VD, to po prostu framerate spadał do jakichś 60 fpsów i choć komfort był ciut mniejszy, to dało się grać. Po AirLinku te momenty spadku do 45 fpsów nie są zbyt przyjemne dla mojego błędnika.

Ostatnia wada jaką dostrzegłem dotyczy stabilności. Trudno powiedzieć, czy jakiś problem ma sama gra, czy może połączenie. Sprawa wygląda tak: Grając po VD, ze dwa razy miałem tak, że zaraz po wejściu do lokacji, pojawiało się dziwne smużenie. Czasami zdarzał się też mały stutter, gdy ktoś w domu postanowił włączyć serial na Netflix w UHD. Wszystko to jednak były drobnostki, nic nie znaczące w obliczu przeszło 10 godzin gry. Dziś grając po AirLinku zaledwie godzinę (pomijam już przygodę w tawernie), kilka razy miałem tak, że obraz nie nadążał za obrotami głowy. Stutteru jako takiego nie widziałem, a był on u mnie podstawową bolączką w trakcie krótkich testów kablowego Linka. Miałem za to inna, strasznie dziwną przypadłość: kiedy nie ruszałem głową, obraz delikatnie się trząsł, jakbym miał parkinsona. Muszę to dokładnie sprawdzić w kolejnych próbach, bo może to ja miałem gorszy dzień i mi gogle wyjątkowo ciążyły, a może to taki dziwny ficzer gry w tym miejscu fabuły, w którym akurat jestem... W sumie wątpię, ale trzeba to zweryfikować. W każdym razie ani razu nie wywaliło mnie z aplikacji, ani nie zerwało połączenia, a to duży plus.

Reasumując - myślę, że w kwestii VD vs. AirLink, w przyszłości ASW okaże game changerem i faktycznie, bez jego obsługi, VD może się w dłuższej perspektywie pakować. WIadomo, zależy to w dużej mierze od dostarczanych przez Facebooka gier, bo póki co większość PCVR to Steam. Mimo to Facebook to nie Valve - czuję, że ta aplikacja z miesiąca na miesiąc będzie lepsza, będą dochodziły nowe rzeczy, a może pojawi się też coś w rodzaju emulacji ASW w grach ze Steama? Jeśli do tego stabilnością i ficzerami dogonią VD, to sprawa będzie zamknięta.

Problemy z Asgard's Wrath po AirLink być może nigdy nie ustąpią, w końcu nie jest to najnowsza, ani tym bardziej idealnie napisana gra. Dlatego póki co, głównie ze względu na problemy w tawernie i szybkość uruchomienia, zrobię jeszcze kilka porównań, a potem zapewne do końca Asgard's Wrath wrócę już na stałe do VD. Również domowe kino w VR, które jest moim ostatnim odkryciem, będę wciąż realizował przez VD, bo jest zwyczajnie wygodniej, lepiej i można wszystko dopasować pod siebie. Tak czy owak jestem zaskoczony że AirLink działał mi tak dobrze na tym niezwykle wczesnym etapie. Czuć, że to prawdziwa beta, a nie alfa, w której większość rzeczy jest jeszcze do zrobienia. Nie chcę tutaj nikogo smucić, ale widać, że Facebook wie co robi i w którym kierunku ma iść. A Sony tym swoim kablem od PSVR2 będzie mogło sobie co najwyżej pomachać.