Nowe urządzenia VR, newsy technologiczne

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Tak jak wspomniałem wcześniej - jeśli te gogle wyjdą za półtorej roku to ponownie będą miały najniższą rozdzielczość na rynku.
Ja uważam, że nie będą miały "najniższej na rynku" - a nawet jeśl będą, to tak jak wspomniałem wcześniej nie będzie to miało większego znaczenia z wielu powodów - PSVR miał najniższa rozdzielczość na rynku a i tak sprzedał się najlepiej ze wszystkich headsetów VR w milionach sztuk i wyszło na niego masę gier, w tym wysokobudżetowych. Czyli to nie była barierą dla popularności i teraz też nie będzie.
Ale przede wszystkim ta rozdzielczość 2000x2000 na oko nadal będzie bardzo dobra, w pełni wystarczająca - to więcej niż obecnie ma Quest 2 czy Valve Index (gogle które mają bardzo dobrą jakość obrazu), oraz prawie tyle samo co Reverb G2 który jest chwalony za fenomenalną ostrość i jakośc obrazu. Więc jakie to ma znaczenie że na rynku będą też gogle o wyższej rozdzielczości? Żadne, pod warunkiem że PSVR2 będzie odpowiednio tanie i będzie mieć dobre gry na wyłączność. Poziom 2x2k pikseli na oko to jest highendowa jakość obrazu której obecnie nie oferują żadne gogle poza Reverbem (I vive pro 2 ktory jeszcze nie wyszedł). Więc lament nad tym jak słaba będzie rozdzielczość PSVR2 za 1,5 roku jest kompletnie bez sensu. To będzie poziom który w 2020-21 roku jest highendem, czyli bardzo przyzwoity.

I kolejny raz się powtórzę - te gogle musi opędzić konsola za 400-500$ która ma moc ograniczoną ceną, a same gogle muszą kosztować mniej niż konsola, bo są akcesorium. Czyli po prostu nie może być tam superzaawansowanego ekranu wysokiej rozdzielczości za ciężkie pieniądze, bo to się nie zepnie finansowo i tyle. A nawet jakby to było możlowe, to było by to bez sensu, bo konsola tego nie udźwignie i gry byłyby cięte przy kości żeby trzymały klatki a chyba nikt tego nie chce. Albo by działały w nienatywnej rozdzielczości. Albo jedno i drugie :)

A co do rozdzielczości, to warto prześledzić jak przez ostatnie 6 lat wzrastała rozdzielczosć ekranów w VR . Dodatkowo ten wzrost jest obecnie ograniczany zarówno przez poziom rozwoju technologii, jej koszt, jak również to że coraz większe ilości pikseli do wyrenderowania potrzebują coraz większej mocy obliczeniowej - a do tego potrzebne są coraz mocniejsze układy scalone, a jaka jest obecnie sytuacja w tej branży to chyba nie musze mówić :)

2016 - 1080x1200 na oko (Vive, Rift)
2018 - 1440x1600 na oko (Vive Pro, Valve Index, Quest 1, Odyssey+)
2019 - 2160x2160 na oko (Reverb G2)
2020 - 1832x1920 na oko (Quest 2)
2021 - 2448x2448 na oko (Vive Pro 2 - jak wyjdzie)

Czyli po 5 latach w urządzeniach mainstreamowych (quest 1, quest 2) przeszliśmy z 1080x1200 do 1832x1920. Gogle HTC z 2,5k na oko będą kosztować 800 euro za same gogle (bez stacji, bez kontrolerów, wymagające mocarnego PC), czyli kolejny dowód że taka rozdzielczość w konsoli jest nierealna ze względu na koszty.
 
  • Popieram
Reactions: scooby666

arczi79

Prezes
Tak jak wspomniałem wcześniej - jeśli te gogle wyjdą za półtorej roku to ponownie będą miały najniższą rozdzielczość na rynku.
Ja uważam, że nie będą miały "najniższej na rynku" - a nawet jeśl będą, to tak jak wspomniałem wcześniej nie będzie to miało większego znaczenia z wielu powodów - PSVR miał najniższa rozdzielczość na rynku a i tak sprzedał się najlepiej ze wszystkich headsetów VR w milionach sztuk i wyszło na niego masę gier, w tym wysokobudżetowych. Czyli to nie była barierą dla popularności i teraz też nie będzie.
Ale przede wszystkim ta rozdzielczość 2000x2000 na oko nadal będzie bardzo dobra, w pełni wystarczająca - to więcej niż obecnie ma Quest 2 czy Valve Index (gogle które mają bardzo dobrą jakość obrazu), oraz prawie tyle samo co Reverb G2 który jest chwalony za fenomenalną ostrość i jakośc obrazu. Więc jakie to ma znaczenie że na rynku będą też gogle o wyższej rozdzielczości? Żadne, pod warunkiem że PSVR2 będzie odpowiednio tanie i będzie mieć dobre gry na wyłączność. Poziom 2x2k pikseli na oko to jest highendowa jakość obrazu której obecnie nie oferują żadne gogle poza Reverbem (I vive pro 2 ktory jeszcze nie wyszedł). Więc lament nad tym jak słaba będzie rozdzielczość PSVR2 za 1,5 roku jest kompletnie bez sensu. To będzie poziom który w 2020-21 roku jest highendem, czyli bardzo przyzwoity.

I kolejny raz się powtórzę - te gogle musi opędzić konsola za 400-500$ która ma moc ograniczoną ceną, a same gogle muszą kosztować mniej niż konsola, bo są akcesorium. Czyli po prostu nie może być tam superzaawansowanego ekranu wysokiej rozdzielczości za ciężkie pieniądze, bo to się nie zepnie finansowo i tyle. A nawet jakby to było możlowe, to było by to bez sensu, bo konsola tego nie udźwignie i gry byłyby cięte przy kości żeby trzymały klatki a chyba nikt tego nie chce. Albo by działały w nienatywnej rozdzielczości. Albo jedno i drugie :)

A co do rozdzielczości, to warto prześledzić jak przez ostatnie 6 lat wzrastała rozdzielczosć ekranów w VR . Dodatkowo ten wzrost jest obecnie ograniczany zarówno przez poziom rozwoju technologii, jej koszt, jak również to że coraz większe ilości pikseli do wyrenderowania potrzebują coraz większej mocy obliczeniowej - a do tego potrzebne są coraz mocniejsze układy scalone, a jaka jest obecnie sytuacja w tej branży to chyba nie musze mówić :)

2016 - 1080x1200 na oko (Vive, Rift)
2018 - 1440x1600 na oko (Vive Pro, Valve Index, Quest 1, Odyssey+)
2019 - 2160x2160 na oko (Reverb G2)
2020 - 1832x1920 na oko (Quest 2)
2021 - 2448x2448 na oko (Vive Pro 2 - jak wyjdzie)

Czyli po 5 latach w urządzeniach mainstreamowych (quest 1, quest 2) przeszliśmy z 1080x1200 do 1832x1920. Gogle HTC z 2,5k na oko będą kosztować 800 euro za same gogle (bez stacji, bez kontrolerów, wymagające mocarnego PC), czyli kolejny dowód że taka rozdzielczość w konsoli jest nierealna ze względu na koszty.
Ciągle porównujesz do obecnej generacji - jaki to ma sens gdy już w tej chwili HTC wypuściło gogle z 2448x2448 na oko a za półtorej roku pewnie będziemy mieli Questa 3 i pewnie HP Reverb 3? Gdyby teraz wyszło PS VR 2 to może nie wyglądało by najgorzej - ale tak jak piszesz nie zapowiada się aby teraz Sony wypuściło ten headset. W rozważania czy 2k na oko to dobrze czy źle nie wchodziłem bo na odbiór tego ma wpływ też optyka. Tak jak pisałem Sony pewnie poradzi sobie na rynku tak jak z poprzednim modelem ale ja mówię już teraz że na papierku technikalia wyglądają co najwyżej przeciętnie. A co do ceny... no cóż - mamy do czynienia z potężnym producentem sprzętu - niech kombinują jak obniżyć koszty urządzenia (w końcu przecież większość podzespołów są w stanie sami wyprodukować) ;)
 
  • Popieram
Reactions: Tytus

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Nie bedę się kolejny raz powtarzał - napisałem już ze dwa razy dlaczego uważam, że to bardzo dobra, w pełni wystarczająca rozdzielczość, że moim zdaniem za ok 1,5 roku nadal taka będzie bo postęp w tej dziedzinie jest dość wolny i jakie są powody dla których wręcz nie powinna być wyższa. Polecam lekturę ;) I jeszcze się powtórzę - oczekiwania od akcesorium konsolowego dla masowego odbiorcy że będzie oferować jakieś supernowoczesne rozwiązania "state of the art" jest dziwne (Dysk NVME w PS5 taki miał być i dzięki temu jest tylko 667GB wolnego miejsca, bo inaczej wyszłoby za drogo).
Od sprzętu PC owszem można tego oczekiwać, ale nie od konsol.
 

Voland

Aktywny forumowicz
Jedno jest pewne – dużo bardziej od wyższej rozdzielczości niż ta z Questa 2, potrzebujemy lepszej grafiki, a ta na pewno będzie (ale obawiam się, że jednak może być wciąż za słaba, jeśli zdecydują się na wszystkie klatki natywne, bez ich odpowiednika ASW).

No i na Queście mamy rozdzielczość jaką mamy, ale gry lecą w niższej.
 

Robert de Clair

Aktywny forumowicz
XBL
Robert de Clair
Steam
Robert de Clair

Telefon jako darmowy tracker pozycji ciała dla VR
Na chwilę obecną podobno nie działa z questem, ale to beta więc się może zmienić.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Jedno jest pewne – dużo bardziej od wyższej rozdzielczości niż ta z Questa 2, potrzebujemy lepszej grafiki, a ta na pewno będzie (ale obawiam się, że jednak może być wciąż za słaba, jeśli zdecydują się na wszystkie klatki natywne, bez ich odpowiednika ASW).

No i na Queście mamy rozdzielczość jaką mamy, ale gry lecą w niższej.
Nie wszystkie. Np Audica leci w natywnej i wygląda lepiej niż na Indeksie.
 

arczi79

Prezes
Jedno jest pewne – dużo bardziej od wyższej rozdzielczości niż ta z Questa 2, potrzebujemy lepszej grafiki, a ta na pewno będzie (ale obawiam się, że jednak może być wciąż za słaba, jeśli zdecydują się na wszystkie klatki natywne, bez ich odpowiednika ASW).

No i na Queście mamy rozdzielczość jaką mamy, ale gry lecą w niższej.
No dokładnie - takich detali najwidoczniej brakuje Sony. ASW, rozdzielczość, bezprzewodowość. Na szczęście chcą wrzucić kilka innych technologii jak eye tracking a może nawet kontrollery z haptycznym feedbackiem więc nie w każdym elemencie będą "za konkurencją". Jeśli pokuszą się o aktywny foveated rendering to tym bardziej dziwi mnie zastosowanie tak niskiej rozdzielczości w headsecie który pewnie wyjdzie za rok i który pewnie będzie na rynku kolejnych kilka lat....
 

arczi79

Prezes
Śledzenie oczu dla Vive Pro 2 i Vive Focus 3 - Q3 2021 w cenie 299$:

Wireless adapter ovecnie dostępny na rynku ma dostać upgrade firmwaru (chyba tak to się odbędzie) który zwiększy rozdzielczość streamowania z 1224×1224 / 90Hz do 1632×1632 / 90 HZ (i podobno to już limit możliwości HTC na paśmie 60GHz). Na tym urządzeniu nie będzie zatem ani 120Hz ani też pełnej rozdzielczości 2448x2448 - czego raczej należało się spodziewać.
 
Last edited:

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Ten adapter ma 3 lata i jest droższy od questa. Mogliby się nie wygłupiać i stworzyć coś nowego. On działa na PCI-E 2.0 i usb 3.0 I wykorzystuje skrawek przepustowości 60 GHz. A najgorsze jest to ze nie ma sprzętowego układu kompresji wideo więc musi być to robione przez procesor, co go obciąża. No i mocno się grzeje powodując dyskomfort. Oprócz tego jest super ;)
 

arczi79

Prezes
Ten adapter ma 3 lata i jest droższy od questa. Mogliby się nie wygłupiać i stworzyć coś nowego. On działa na PCI-E 2.0 i usb 3.0 I wykorzystuje skrawek przepustowości 60 GHz. A najgorsze jest to ze nie ma sprzętowego układu kompresji wideo więc musi być to robione przez procesor, co go obciąża. No i mocno się grzeje powodując dyskomfort. Oprócz tego jest super ;)
Jak dorzucą bajery typu sprzętowa kompresja obrazu to będzie kosztował tyle co 3 questy. Dlatego Focus 3 z własnym procesorem wydaję się lepszym rozwiązaniem jeśli chcemy bawić się w bezrzewodowe VR z pc-ta. Pytanie tylko jak radzi sobie Focus 3 po wifi....
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
W ogóle sobie nie radzi bo na premierze nie będzie tego obsługiwał, mają dodać później. Czyli funkcja niegotowa, wyjdzie w wersji beta i będą rok dopracowywać. A Focus 3 kosztuje tyle co 3 questy i jest zaprojektowany dla biznesu. To już lepiej czekać na Questa Pro którego oficjalnie potwierdził Mark Zuckerberg.
 
  • Popieram
Reactions: LaggyLuke

arczi79

Prezes
W ogóle sobie nie radzi bo na premierze nie będzie tego obsługiwał, mają dodać później. Czyli funkcja niegotowa, wyjdzie w wersji beta i będą rok dopracowywać. A Focus 3 kosztuje tyle co 3 questy i jest zaprojektowany dla biznesu. To już lepiej czekać na Questa Pro którego oficjalnie potwierdził Mark Zuckerberg.
Tak... tylko Quest Pro wciąż będzie miał dwa podstawowe problemy:
- Facebook
- poza śledzeniem oczu oraz ust nie zapowiada się aby tam coś więcej dorzucili
....raczej to trzeba by czekać na Questa 3 który jednak szybko nie pojawi się (prędzej już zacznie działać to WiFi w Focus 3).
 
Last edited:

Voland

Aktywny forumowicz
....raczej to trzeba by czekać na Questa 3 który jednak szybko nie pojawi się (prędzej już zacznie działać to WiFi w Focus 3).
Carmack w jednej z sesji Q&A, po konferencji Oculusa powiedział, że cykl wydawniczy mają 2-letni i musieli się bardzo śpieszyć, żeby dać radę wydać Questa 2 przed czasem. Także jeśli Q2 nie dotkną takie problemy z dostępnością i nie nastąpi taki skok technologiczny w SoC, razem z obniżką ceny, jak przy okazji premiery Q2, to raczej nie ma szans na ponownie skrócenie cyklu poniżej 2 lat.
 

arczi79

Prezes
A co fajnego ma Focus 3 czego nie ma Quest (poza rozdzielczością)
Brak Facebooka - jak popatrzysz na inne fora to dla niektórych spory argument.

i co więcej miałoby być dorzucone do Questa Pro, czego obecnie brakuje (oprócz foveated renderingu którego w urządzeniach konsumenckich nie ma nikt)?
Ja osobiście czekam na większe FOV - co akurat Focus 3 oferuje.
 

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
A co fajnego ma Focus 3 czego nie ma Quest (poza rozdzielczością)
Większy FOV i lepsze chłodzenie (czyli w domyśle XR2 będzie mógł osiągnąć pełnię mocy) ...ale co z tego, jeśli to nie będzie sprzęt dla graczy? Dla mnie to ląduje na półeczce obok gogli Appla - zainteresuję się, jak będą mieli ofertę skierowaną ku moim potrzebom.


A ten Vive Pro 2 to w ogóle chyba na szybko sklecone coś, żeby w ogóle z rynku nie wypaść - 3 letnia konstrukcja HMD i wireless. Jedyne co zrobili to zmiana koloru plastiku, lepszy wyświetlacz i optyka ...gdzie tu ewolucja? Ten Vive Pro naprawdę był taki idealny?
 

arczi79

Prezes
A co fajnego ma Focus 3 czego nie ma Quest (poza rozdzielczością)
Większy FOV i lepsze chłodzenie (czyli w domyśle XR2 będzie mógł osiągnąć pełnię mocy) ...ale co z tego, jeśli to nie będzie sprzęt dla graczy? Dla mnie to ląduje na półeczce obok gogli Appla - zainteresuję się, jak będą mieli ofertę skierowaną ku moim potrzebom.


A ten Vive Pro 2 to w ogóle chyba na szybko sklecone coś, żeby w ogóle z rynku nie wypaść - 3 letnia konstrukcja HMD i wireless. Jedyne co zrobili to zmiana koloru plastiku, lepszy wyświetlacz i optyka ...gdzie tu ewolucja? Ten Vive Pro naprawdę był taki idealny?
Vive Pro 2 to pomyłka. Vive Focus 3 to zgadzam się że trzeba poczekać na rozwój wydarzeń.
 
  • Popieram
Reactions: LaggyLuke

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Ale nie ma na co czekać, to są gogle dla biznesu w cenie dla biznesu. Fakt że mają mieć streaming SteamVR, ale raz że na razie tylko kablowy, a dwa że to nie obejmuje gier na wyłączność od Oculusa, czyli w hity takie jak Asgard's Wrath czy Lone Echo nie zagramy.

A co fajnego ma Focus 3 czego nie ma Quest (poza rozdzielczością)
Większy FOV i lepsze chłodzenie (czyli w domyśle XR2 będzie mógł osiągnąć pełnię mocy) ...ale co z tego, jeśli to nie będzie sprzęt dla graczy?
No właśnie, pełnię mocy w czym? :D
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
A ten Vive Pro 2 to w ogóle chyba na szybko sklecone coś, żeby w ogóle z rynku nie wypaść - 3 letnia konstrukcja HMD i wireless. Jedyne co zrobili to zmiana koloru plastiku, lepszy wyświetlacz i optyka ...gdzie tu ewolucja? Ten Vive Pro naprawdę był taki idealny?
No to jest właśnie ewolucja. Już bez przesady z tym hejtowaniem Vive Pro 2 - jeśli poziomy FOV 120 stopni się potwierdzi, to będzie całkiem dobra ewolucja (większość producentów podaje fov po przekątnej, czyli sztucznie zawyżony - realny FOV poziomy większości gogli poza Indexem i Pimaxem to ok 90-100).

Jest zupełnie inna optyka - double stacked lenses jak w Indeksie, to też ewolucja, tyle że prawie na pewno zaowocuje glarem/godrays (ktore na szczescie w Indeksie mi nie przeszkadzaja ale znam ludzi którzy z tego powodu zwrócili gogle).

Jest 120Hz, czyli też krok w dobrą stronę, brak 144Hz nikogo, bo różnica między 120 a 144Hz jest praktcznie niezauważalna (ja to nawet nie czuję różnicy między 80, 90 a 120Hz i się bardzo z tego powodu cieszę :D - ale między 72 a 80hz już czuje).

No i wreszcie wyświetlacz - nie licząc Pimaxa największa rozdzielczość na rynku która bije nawet Reverba G2 i to nie o jakaś symboliczne parę pikseli, tylko o prawie 30% pikseli - 4,66 vs 6 mln pikseli na oko.

W porównaniu do Cosmosa Indexa, i Questa 1 różnica jest jeszcze większa - 2,3-2,4 vs 6 mln pikseli. Gdzie tu ewolucja? ;)

No i w pełni regulowane IPD w dużym zakesie (ok 58-72) czego nie ma Quest 2 oraz zintegrowane słuchawki (czego również nie ma Quest). Elite strap w zestawie ;)

Jest też Wireless Adapter, ale w sumie to jest kiepska i droga kontstrukcja, więc można pominąć - ale jest, a Gaben bredził w 2017 że "wireless is a solved problem", a adaptera albo bezprzewodowego modelu indexa do dziś nie ma.

Na papierze te gogle wyglądają dobrze, ale ponieważ to HTC to cenę mają z dupy. Gdyby kosztowały tyle ile index albo niewiele więcej to sam bym je brał :) Np za 600-650€ to bym je zamawiał chocby dziś.

EDIT:
O już wiem co sobie kupię :D
 
Last edited:

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Czyli coś i coś, ale poza tym NIC :D Tak to można hejtować wszystko. Nowe PS5 ma szybki SSD, procesor i GPU, ale poza tym NIC :D
Najwyższa rozdzielczosć i jeden z najwyższych FOVów na rynku, ale poza tym NIC. A co byś jeszcze chciał? Foveated rendering którego nie ma nikt? No i zapomniałeś o odświeżaniu 120Hz. Czyli "No tak, soczewki, wyświetlacz, odświeżanie... poza tym NIC".

Sam wiesz że postulat modułowości jest absurdalny. Lepsi od HTC próbowali ;)

Z tego co pamiętam to na ergonomię Vive Pro nie było narzekań. Skoro działa, to dobrze że nie zmieniali, bo jeszcze by coś popsuli jak przy cosmosie.
No i to chyba jasne że jakby wydali pieniążki na nowy projekt gogli to by były jeszcze droższe :D
To są dobre gogle, ale źle wycenione ;)
 
Last edited:

arczi79

Prezes
No to jest właśnie ewolucja. Już bez przesady z tym hejtowaniem Vive Pro 2 - jeśli poziomy FOV 120 stopni się potwierdzi, to będzie całkiem dobra ewolucja (większość producentów podaje fov po przekątnej, czyli sztucznie zawyżony - realny FOV poziomy większości gogli poza Indexem i Pimaxem to ok 90-100).
No i dla tego właśnie uważam że Vive Pro 2 to pomyłka. Vive Focus 3 ma mieć wszystko to co Vive Pro 2 (włączając 120 FOV) i dodatkowo inside out tracking, śledzenie dłoni, śledzenie oczu (akurat to ma dostać też Vive Pro 2), wbudowaną bezprzewodową transmisję (Steam!) oraz kontrolery ruchowe w zestawie. Próba rozbudowy Vive Pro 2 o latarnie, kontrolery oraz moduł transmisji bezprzewodowej okaże się sporo droższa ( a w najlepszym wypadku porównywalna cenowo do Focus 3) a i tak nie będziemy mieli pełnej autonomii sprzętu (wciąż pozostaną latarnie, wciąż cały zestaw będzie większy i cięższy, wciąż nie dostaniemy śledzenia dłoni). Szczerze to Pro 3 stworzony jest chyba tylko dla tych którzy mają już Vive Pro poprzedniej generacji (z całym osprzętem) i chcą zrobić upgarde - ale na takim podejściu do tematu HTC daleko nie pojedzie.

Po lewej rogata antyreklama Vive Pro 3:

...chociaż to raczej wygląda na Vive Pro Eye ;)
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Tytus

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Szczerze to Pro 3 stworzony jest chyba tylko dla tych którzy mają już Vive Pro poprzedniej generacji (z całym osprzętem) i chcą zrobić upgarde - ale na takim podejściu do tematu HTC daleko nie pojedzie.
Vive Pro 2 (nie 3) został stworzony dla biznesu, a jak przy okazji jacyś bogaci entuzjaści gracze tez kupią parę sztuk, to fajnie.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Vive Focus 3 ma mieć wszystko to co Vive Pro 2 (włączając 120 FOV) i dodatkowo inside out tracking, śledzenie dłoni, śledzenie oczu (akurat to ma dostać też Vive Pro 2), wbudowaną bezprzewodową transmisję (Steam!) oraz kontrolery ruchowe w zestawie.
Ale Vive Focus 3 to gogle biznesowe, nie będzie miał swojego ekosystemu dla konsumenckich aplikacji i gier mobilnych. A nawet jakby miał, to nie będzie tam dwóch największych hitów czyli Beat Sabera i Onwarda.
Nie wiadomo jak będzie działał ten inside out tracking (ten w Cosmosie chyba nadal jest gorszy od facebooowego i microsoftowego). No i cena jest nie dla ludzi. Nie wiadomo jak będzie działać bezprzewodowa transmisja, Facebookowi sporo zajęło ogarnięcie tego a ich funkcja nadal jest w trybie beta i nie wszystkim dobrze działa, więc jestem sceptyczny co do tego jak dobrze to będzie działać u HTC - nawet nie wiadomo jak długo od premiery trzeba będzie czekać zanim to dodadzą w wersji beta ;)
 

arczi79

Prezes
Szczerze to Pro 3 stworzony jest chyba tylko dla tych którzy mają już Vive Pro poprzedniej generacji (z całym osprzętem) i chcą zrobić upgarde - ale na takim podejściu do tematu HTC daleko nie pojedzie.
Vive Pro 2 został stworzony dla biznesu, a jak przy okazji jacyś bogaci entuzjaści gracze tez kupią parę sztuk, to fajnie.
Zgadzam się w 100%. tymi cenami HTC nie zdobędzie rynku.

Ale Vive Focus 3 to gogle biznesowe, nie będzie miał swojego ekosystemu dla konsumenckich aplikacji i gier mobilnych. A nawet jakby miał, to nie będzie tam dwóch największych hitów czyli Beat Sabera i Onwarda.
Jak to nie będzie miał? Będzie miał Steama po WiFi :p

No i cena jest nie dla ludzi.
Chyba niższa niż Vive Pro 3 jak chcesz dokupić latarnie, kontrolery i moduł bezprzewodowy ;)

Nie wiadomo jak będzie działał ten inside out tracking (ten w Cosmosie chyba nadal jest gorszy od facebooowego i microsoftowego). No i cena jest nie dla ludzi. Nie wiadomo jak będzie działać bezprzewodowa transmisja, Facebookowi sporo zajęło ogarnięcie tego a ich funkcja nadal jest w trybie beta i nie wszystkim dobrze działa
To niech się dogadają z twórcą VD. Skoro facebook go olał to może chociaż HTC przygarnie? Ale wierzę że rozgryzą ten temat - w końcu dla klienta biznesowego wiele można zrobić.

nawet nie wiadomo jak długo od premiery trzeba będzie czekać zanim to dodadzą w wersji beta ;)
Nie do końca jestem przekonany że to popularne praktyki aby klientom biznesowym udostępniać wersje beta.
 
Last edited:

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Szczerze to Pro 3 stworzony jest chyba tylko dla tych którzy mają już Vive Pro poprzedniej generacji (z całym osprzętem) i chcą zrobić upgarde - ale na takim podejściu do tematu HTC daleko nie pojedzie.
Vive Pro 2 został stworzony dla biznesu, a jak przy okazji jacyś bogaci entuzjaści gracze tez kupią parę sztuk, to fajnie.
Zgadzam się w 100%. tymi cenami HTC nie zdobędzie rynku.
HTC ma takie ceny od samego początku, więc widocznie zdobywanie masowego rynku nigdy nie było ich celem i teraz też nie jest :D Zostawili to Facebookowi i Sony.

Ale Vive Focus 3 to gogle biznesowe, nie będzie miał swojego ekosystemu dla konsumenckich aplikacji i gier mobilnych. A nawet jakby miał, to nie będzie tam dwóch największych hitów czyli Beat Sabera i Onwarda.
Jak to nie będzie miał? Będzie miał Steama po WiFi :p
Po WiFi się nie liczy, zwłaszcza w Beat Saberze :p. A do tego wifi będzie "kiedyś". Zresztą ja mówiłem o ekosystemie mobilnym a nie o PC.

No i cena jest nie dla ludzi.
Chyba niższa niż Vive Pro 3 jak chcesz dokupić latarnie, kontrolery i moduł bezprzewodowy ;)
I co tego, skoro cena nadal nie jest dla ludzi? ;)
Focus 3 kosztuje 1400€ a gołe Vive Pro 2 kosztuje 800€ (do końca maja 740).
Ale na razie nie będzie wsparcia dla streamingu po wifi, więc nie trzeba dokupywać modułu WiFi bo Focusa 3 i tak trzeba będzie po kablu podpinać do PC.
2 stacje bazowe to 300 euro, a knuckles to ok 285, czyli wychodzi podobnie.
Vive Pro 2 ma tę przewagę, że prawie na pewno będą działać gry od Oculsua po ReVive, a z tym streamingiem Steama to nie wiadomo jak będzie. Robi to HTC, więc ja bym się bał.

Nie wiadomo jak będzie działał ten inside out tracking (ten w Cosmosie chyba nadal jest gorszy od facebooowego i microsoftowego). No i cena jest nie dla ludzi. Nie wiadomo jak będzie działać bezprzewodowa transmisja, Facebookowi sporo zajęło ogarnięcie tego a ich funkcja nadal jest w trybie beta i nie wszystkim dobrze działa
To niech się dogadają z twórcą VD. Skoro facebook go olał to może chociaż HTC przygarnie?
To raczej on olał Facebooka, bo proponowali mu dawno współpracę i odmówił. Gdyby się miał dogadać z HTC (które nadal jest na krawędzi bankructwa, a sprzedaż ich gogli zapewne będzie mikroskopijna ze względu na cenę), to FB zapewne wywalił by VD ze sklepu, czyli straciłby główne źródło utrzymania.
Więc wątpię aby się na zdecydował, porzucanie stabolnego źródła dochodu dla firmy na krawędzi bankructwa to taki sobie pomysł.

Ale wierzę że rozgryzą ten temat - w końcu dla klienta biznesowego wiele można zrobić.
A to klientowi biznesowemu zależy na streamingu gier ze SteamVR? ;)


nawet nie wiadomo jak długo od premiery trzeba będzie czekać zanim to dodadzą w wersji beta ;)
Nie do końca jestem przekonany że to popularne praktyki aby klientom biznesowym udostępniać wersje beta.
Istnieje biznesowa wersja Questa 2 a AirLink jest nadal w becie. A nawet jeśli ta funkcja od HTC nie będzie miała "beta" w nazwie to nic nie stoi na przeszkodzie żeby działała jak beta, tak samo jak tracking Cosmosa. Też nie był w becie a na premierze działał jak w becie :D Jeden recenzent dużego portalu VR (VRFocus albo Road to VR) nie był w stanie zrecenzowac gogli Cosmos na premierę, bo nawet jak zapalił wszystkie światła w domu to mu Cosmos krzyczał, że tracking nie działa bo jest za ciemno :D
 

arczi79

Prezes
Ale Vive Focus 3 to gogle biznesowe, nie będzie miał swojego ekosystemu dla konsumenckich aplikacji i gier mobilnych. A nawet jakby miał, to nie będzie tam dwóch największych hitów czyli Beat Sabera i Onwarda.
Jak to nie będzie miał? Będzie miał Steama po WiFi :p
Po WiFi się nie liczy, zwłaszcza w Beat Saberze :p. A do tego wifi będzie "kiedyś". Zresztą ja mówiłem o ekosystemie mobilnym a nie o PC.
Dla mnie się liczy. A ze stwierdzeniem "kiedyś" to się też zgadzam - bo tak jak pisałem - trzeba poczekać na rozwój wydarzeń

No i cena jest nie dla ludzi.
Chyba niższa niż Vive Pro 3 jak chcesz dokupić latarnie, kontrolery i moduł bezprzewodowy ;)
I co tego, skoro cena nadal nie jest dla ludzi? ;)
Focus 3 kosztuje 1400€ a gołe Vive Pro 2 kosztuje 800€ (do końca maja 740).
Ale na razie nie będzie wsparcia dla streamingu po wifi, więc nie trzeba dokupywać modułu WiFi bo Focusa 3 i tak trzeba będzie po kablu podpinać do PC.
2 stacje bazowe to 300 euro, a knuckles to ok 285, czyli wychodzi podobnie.
Vive Pro 2 ma tę przewagę, że prawie na pewno będą działać gry od Oculsua po ReVive, a z tym streamingiem Steama to nie wiadomo jak będzie. Robi to HTC, więc ja bym się bał.
Ja natomiast w żadnym wypadku nie kupił bym Vive Pro 2 mając w perspektywie Focusa 3. Już prędzej bym kupił Oculusa 2... i żył z FB do usranej śmierci.

Nie wiadomo jak będzie działał ten inside out tracking (ten w Cosmosie chyba nadal jest gorszy od facebooowego i microsoftowego). No i cena jest nie dla ludzi. Nie wiadomo jak będzie działać bezprzewodowa transmisja, Facebookowi sporo zajęło ogarnięcie tego a ich funkcja nadal jest w trybie beta i nie wszystkim dobrze działa
To niech się dogadają z twórcą VD. Skoro facebook go olał to może chociaż HTC przygarnie?
To raczej on olał Facebooka, bo proponowali mu dawno współpracę i odmówił.
Nic o tym nie słyszałem. Skąd takie informacje i czemu nie doszło do wpspółpracy?

Ale wierzę że rozgryzą ten temat - w końcu dla klienta biznesowego wiele można zrobić.
A to klientowi biznesowemu zależy na streamingu gier ze SteamVR? ;)
Chyba dla niektórych może to mieć znaczenie? Salony gier? A poza tym Steam to chyba nie same gry?

nawet nie wiadomo jak długo od premiery trzeba będzie czekać zanim to dodadzą w wersji beta ;)
Nie do końca jestem przekonany że to popularne praktyki aby klientom biznesowym udostępniać wersje beta.
Istnieje biznesowa wersja Questa 2 a AirLink jest nadal w becie.
No tak... tylko Quest 2 w wersji biznesowej powstał jako produkt dziecko wersji konsumenckiej i nigdy od początku nie był tworzony jako produkt dla klienta biznesowego.
 
Last edited:

arczi79

Prezes
Jeszcze temacie FOVa, nie wiem na ile to wiarygodne dane, oraz na ile wiarygodne sa dane od HTC, ale jesli naprawde Vive Pro będzie mieć 120 stopni FOV w poziomie, to będzie więcej niż Valve Index. Czyli pewnie nie będzie ;)

Vive Focus 3 Specs
Resolution2,448 x 2,448 (6.0MP) per-eye, LCD (2x)
Refresh Rate90Hz
LensesDual-element Fresnel
Field-of-view120° diagonal
Optical AdjustmentsIPD
IPD Adjustment Range57–72mm
ProcessorSnapdragon XR2
RAM8GB
Storage128GB (expandable via MicroSD to 2TB)
ConnectorsUSB-C (2x)
Battery Life2 hours
TrackingQuad on-board camera (no external beacons)
ControllersVive Focus 3 controllers, rechargeable battery
AudioIn-headstrap speakers, 3.5mm aux output
MicrophoneDual microphone
Pass-through CamerasYes

Jednak Pro 2 ma jeden spory atut w porównaniu do Focus 3:

Vive Pro 2 Specs
Resolution2,448 × 2,448 (6.0MP) per-eye, LCD (2x)
Refresh Rate90Hz, 120Hz
LensesDual-element Fresnel
Field-of-view120° horizontal
Optical AdjustmentsIPD, eye-relief
IPD Adjustment Range57–72mm
ConnectorsUSB 3.0, DisplayPort 1.2
Cable Length5m (breakout box)
TrackingSteamVR Tracking 1.0 or 2.0 (external beacons)
ControllersVive wand controllers, rechargeable battery
AudioOn-ear headphones, USB-C audio output
MicrophoneDual microphone
Pass-through CamerasYes

..tylko wciąż nie wiem na ile to potwierdzone informacje bo nie pochodzą od producenta a ze strony Roadtovr.
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Simplex

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
O proszę, czyli jednak horizontal. To by było coś, bo wg tej czeskiej strony Index ma 107.
To oficjalna specyfikacja od HTC? Sam sobie odpowiem - nie.
Więc dopóki nie będzie potwierdzenia to traktuję to sceptycznie.
574

Nic o tym nie słyszałem. Skąd takie informacje i czemu nie doszło do wpspółpracy?
Bo ma podobne zdanie o FB co Ty ;) FB po prostu chciał go wykupić. Informacje pochodzą od niego samego, mówił o tym w wywiadach, m.in. dla MRTV.
 

arczi79

Prezes
Nic o tym nie słyszałem. Skąd takie informacje i czemu nie doszło do wpspółpracy?
Bo ma podobne zdanie o FB co Ty ;) FB po prostu chciał go wykupić. Informacje pochodzą od niego samego, mówił o tym w wywiadach, m.in. dla MRTV.
Wykupienie a współpraca to chyba dwie różne rzeczy :D A ma ktoś inne zdanie o FB niż ja? Są tu jacyś wielbiciele tej firmy i jej praktyk?
 

Tytus

Stały bywalec
Steam
tytus77
Odnosząc się do waszej dyskusji, gdy bym teraz miał kupować gogle za 1400e to na pewno focus 3 a nie vive pro 2. Tak jak @arczi79 pisał, mają wszystko to samo co VP2 a cenowo wyjdą tak nawet taniej w ogólnym rozrachunku i nie trzeba dokupywać wifi. Są ładniejsze i wg mnie bardziej przyszłościowe. Założe się że w przyszłym roku htc wyda na bazie focusa 3 wersje dla "ludu" bo ta koncepcja jest przyszłościowa.
Wg mnie błędne jest myślenie htc że co jakiś okres wydają jedynie gogle poprawione pod system który debiutował w 2016 roku... Jest to może tańsze, co widac na przykładzie vive pro2, przy których za długo nie siedzieli inżynierowie w laboratoriach na Tajwanie ;) Przez 2 lata włożyli do gogli jedynie nowe LCD... rozdziałka, fov i hz to konsekwencja zmienienia jednego podzespołu :p Nie powinni brnąć w "latarnie" to tak jakby sony cały czas siedziała na procesorze cell gen3 w ps5 bo włozyli w niego tyle kasy i był taki zajebisty że szkoda odłożyć na półkę i pracować nad czymś bardziej przyszłościowym heh
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Przez 2 lata włożyli do gogli jedynie nowe LCD... rozdziałka, fov i hz to konsekwencja zmienienia jednego podzespołu :p
Nieprawda. FOV to przede wszystkim kwestia soczewek. W Vive Pro są zupełnie nowe ekrany (największą rozdzielczość na rynku oprócz Pimaxa) i zupełnie nowe soczewki (jeśli potwierdzi się poziomy fov 120 to największy fov na rynku oprócz Pimaxa), czyli dwie najważniejsze rzeczy mające największe znaczenie w VR, ale ludzie narzekają ze kształt obudowy się nie zmienił :D Opamiętajcie się! Do czego to doszło żebym to ja musiał bronić HTC :D
Tak jak @arczi79 pisał, mają wszystko to samo co VP2
Też nieprawda. Już wiadomo że Focus 3 będzie miał gorszy fov i gorsze audio. Do tego nie wiadomo jak ten streaming po USB będzie działał. Zapewne będzie kompresja, obcięta rozdzielczość, fps i być może opóźnienia (niektórzy czują opóźnienia na linku). Natywne połączenie display port będzie lepsze. A po WiFi kompromisy będą jeszcze większe a HTC nie ma w tym doświadczenia, dopiero się uczą.
Nie wiadomo jakie będą te kontrolery, te od Cosmosa jakoś śmiesznie krótko trzymały na baterii. Nie wiadomo jak będzie działał inside out tracking, ten w Cosmosie nadal pozostawia dużo do życzenia.
Za dużo niewiadomych żeby wydawać w ciemno tak dużo kasy. Na podstawie obecnej wiedzy to moim zdaniem dla gracza pecetowego lepszym wyborem byłby vive pro + knuckles + stacje, wychodzi trochę taniej niż Focus 3.
Ale to tylko hipotetycznie mając wybór tylko między tymi opcjami. Bo tak naprawdę to za 1400€ nie ma sensu kupowanie ani Pro 2 ani Focusa 3, bo to absurdalnie dużo pieniędzy w momencie gdy Quest 2 kosztuje 350€.
 
Last edited:

arczi79

Prezes
Tak jak @arczi79 pisał, mają wszystko to samo co VP2
Też nieprawda. Już wiadomo że Focus 3 będzie miał gorszy fov i gorsze audio.
To nieprawda. Jak sam napisałeś do czasu aż HTC to potwierdzi to nic nie wiemy. Te specyfikacje z Roadtovr mogą być ich czystą dedukcją i mijać się z prawdą.

Do tego nie wiadomo jak ten streaming po USB będzie działał. Zapewne będzie kompresja, obcięta rozdzielczość, fps i być może opóźnienia (niektórzy czują opóźnienia na linku). Natywne połączenie display port będzie lepsze. A po WiFi kompromisy będą jeszcze większe a HTC nie ma w tym doświadczenia, dopiero się uczą.
Nie wiadomo jakie będą te kontrolery, te od Cosmosa jakoś śmiesznie krótko trzymały na baterii. Nie wiadomo jak będzie działał inside out tracking, ten w Cosmosie nadal pozostawia dużo do życzenia.
Za dużo niewiadomych żeby wydawać w ciemno tak dużo kasy. Na podstawie obecnej wiedzy to moim zdaniem dla gracza pecetowego lepszym wyborem byłby vive pro + knuckles + stacje, wychodzi trochę taniej niż Focus 3.
Ale to tylko hipotetycznie mając wybór tylko między tymi opcjami. Bo tak naprawdę to za 1400€ nie ma sensu kupowanie ani Pro 2 ani Focusa 3, bo to absurdalnie dużo pieniędzy w momencie gdy Quest 2 kosztuje 350€.
Dużo rzeczy nie wiadomo dlatego jak bym miał teraz kupować headset to na pewno nie kupił bym Vive Pro 2. Wolał bym albo poczekać aż coś się wyjaśni z Fucus 3 albo kupić Questa 2. Uparte pozostawanie przy tych latarniach i najwidoczniej niski priorytet bezprzewodowych rozwiązań transmisji w headsetach HTC to bardzo zła polityka. Vive Pro 2 nawet mimo fajnego FOV (które WCIĄŻ nie wiemy jak jest mierzone) nie przedstawia dla mnie jakiejkolwiek wartości - po prostu nie kupię już headsetu z zewnętrznym śledzeniem (outside-in) i raczej wolę mieć możliwość transmisji bezprzewodowej. Vive Pro 2 według mnie to pomyłka tej firmy i przy tym co mamy obecnie na rynku to nie sądzę aby cieszył się dużym zainteresowaniem.
 
  • Popieram
Reactions: Tytus

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Co do fov zgoda, może będzie identyczne, ale audio prawie na pewno będzie gorsze. Ale to bez znaczenia, bo kto to kupi za 1400€?

Zresztą Vive Cosmos miał inside out i też okazał się pomyłką tej firmy i cieszył się małym zainteresowaniem :D

Główny powód dla którego mnie interesuje Vive Pro 2 jest taki że mam już kontrolery oraz powieszone na ścianach stacje, jak ktoś tego nie ma to kupno tych gogli jest bez sensu tak tamo jak kupno Focusa 3 za 1400 euro jest bez sensu. Bo HTC jest bez sensu ;)
 

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
Problemem trackingu Cosmosa i WMRów w głównej mierze jest chyba zastosowanie zwykłych LEDów do śledzenia.
Miałem gogle Della i wszystko działało super, jeśli za dnia stałem twarzą do okna i miałem zaciągnięta roletę. Plus zrobić mostek i splunąć przez lewe ramię tak dla pewności.

Oculus korzysta z diod IR i nie ma takich hocków-klocków, pluz zużycie prądu o wiele niższe.
 
  • Popieram
Reactions: arczi79