Nowe urządzenia VR, newsy technologiczne

arczi79

Prezes
Nieistniejący headset HTC Vive Air:
...który wygrał nagrodę za najlepszy design:
 

arczi79

Prezes
Camfire to kolejna firma która chce pchnąć branżę MR/AR odrobinę do przodu:


 
  • Popieram
Reactions: LaggyLuke

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
HTC to mistrz techniki overpromise and underdeliver więc radzę temperować oczekiwania :)

Po tematach zgaduje ze bedzie to headset dla firm:
Remote work: The new normal.
Training the next workforce.
Empowering the healthcare industry through VR.
Bringing VR to new audiences and locations. (LBE)
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Jakbym wierzył że to coś da, to bym trzymał :)
Wiadomo że fajnie by było jakby nastąpił cud i wypuścili nextgenowe gogle lepsze od Indexa, bezprzewodowe i jeszcze do tego w przystępnej cenie. Ale to bardzo mało prawdopodobne, więc się nie nastawiam.
 

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
Wlasnie zastanawiam się czy to zamówić, czy nie :)
Będzie również apka na telefon (choć chyba mają poślizg :))


 
  • Popieram
Reactions: arczi79

arczi79

Prezes
Ploteczki, ploteczki...

No i wygląda na to że @Kosmaty Dziadu nie pomylił się tak bardzo co do HTC Focus - bo między innymi chyba właśnie trzecią wersję tego headsetu ma pokazać HTC na nadchodzącej konferencji:


Vive Focus 3 - cena €1,474 ($1,771)
Vive Pro 2 - cena €842 ($1,012)
 
Last edited:

arczi79

Prezes
Plotki, ploteczki.... tym razem o PS VR 2:

  • 4.1MP (2,000 × 2,040) per-eye resolution
  • IPD adjustment dial
  • Eye-tracking capable of foveated rendering
  • USB-C tether to PS5
  • Inside-out tracking
  • Head-mounted haptics
 

arczi79

Prezes
1. Słaba ta rozdzielczości.
2. Ok cool
3. Cudo
4. Już widzę te przewrócone konsole ;)
5. No to już raczej standard.
6. Ciekawe
Czyli jednym słowem średniawka (aczkolwiek rozdzielczość powinna wystarczyć jeśli spróbują takich samych tricków jak w PSVR1). Jak nie dorzucą transmisji po WiFI to ich konkurencja wyśmieje.

A tutaj kolejna nowość w fazie eksperymentalnej - haptyczne buty:
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Jaka "słaba rozdzielczość" ? Jaka "średniawka"? Co wy wygadujecie? Tylko jedne gogle na rynku mają troszkę wyższą rozdzielczość na oko (nie licząc Pimaxa), czyli HP Reverb (2160x2160) a ci którzy je testowali mówią że jakość obrazu jest "nextgenowa". Quest 2 ma mniej niż PSVR2 będzie mieć (1832x1920). Czyli rozumiem że rozdzielczość Questa 2 jest poniżej "słabej" ;) A Valve Index z żałosnym 1440x1600 to w ogóle do śmietnika.
Przypominam też że konsola kosztuje oficjalnie 500$ (w sensie ilości mocy dostępnej w tym budżecie), więc wsadzenie do gogli ekranów 8K wiele by nie dało.
A do tego cena tych gogli musi być rozsądna, więc nie mogą szaleć że specyfikacją.
Jak dla mnie to bardzo przyzwoite parametry, tylko tego kabla mogłoby nie być (ale to też pewnie kwestia ceny).
Przepraszam, ale jakiej rozdzielczości oczekiwaliście od sprzętu konsolowego który będzie musiał mieć "budżetową" cenę? Może 4K na oko w 120fps bezprzewodowo za 300$ i jeszcze frytki do tego? :D
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
No to Reverb G2 pokonany jeśli chodzi o rozdzielczość. Ale praktycznie żaden postęp jeśli chodzi o FOV, szkoda.
Goły Vive Pro 2 będzie kosztował ok 3,8k (same gogle, wymagają stacji bazowych i kontrolerów), czyli typowe HTC ;)
Dla porównania, w 2016 roku HTC Vive z kontrolerami i stacjami bazowymi kosztował ok 4000 PLN.


Niby dają 60€ zniżki jak się zamówi do końca maja, ale ja nigdy nie kupić nic w ciemno od HTC, a już na pewno nie za prawie 4 koła.
To nie są ceny dla ludzi :D Valve Index z kontrolerami i stacjami bazowymi kosztuje 4669 PLN.
 
Last edited:

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Niestety. Ale ja nie jestem zaskoczony ani zawiedziony bo ja po HTC nie spodziewałem się absolutnie niczego. Rysław to chyba liczył na konkurencję dla Questa 2, co ja uznałem za całkowicie nierealne.

Plusik taki że mają obsługiwać adapter wireless, który oczywiście będzie osobno w cenie prawie że Questa 2 który to ma wbudowane :D
 
  • Popieram
Reactions: scooby666

Tytus

Stały bywalec
Steam
tytus77
Dla porównania, w 2016 roku HTC Vive z kontrolerami i stacjami bazowymi kosztował ok 4000 PLN.
pamiętam doskonale cene heh, na premierę zapłaciłem 899e + wysyłka 45e :p

Co do nowości od HTC to jestem zawiedzony, dwa lata czekana na pokazenie tego samego co htc vive pro + wyższe rozdziałka, 120hz i wiekszy fov ale to musiało być lepsze! Ceny nie komentuje bo wg mnie zamiast trzymać od lat ten sam pułap, powinni co premiere zmniejszać o powiedzmy 100e. Nie oszukujmy się, firma leci po najmniejszej lini oporu od lat i już dawno przesiałem się napalać na jej "nowości" Najśmieszniejsze jest to że oferują cały zestaw z latarniami i kontrolerami gen1 z vive 2016 :D Wg mnie już dawno era latarni dla graczy minęła, fakt śledzenie idealne ale jednak są problematyczne, drogie, zajmują miejsce, nie chce się rozstawiać i nie można na szybko przenieść do innego pokoju... teraz tylko Inside-Out tracking się liczy i dziwne że htc dalej się tego trzyma.

Co do tego focusa 3 to wygląda ok , parametry jak na samodzielne gogle fajne lecz cena słaba. Wg mnie powinno byc odwrotnie i focus3 dla graczy a vive pro 2 dla firm :) Ciekawe jak przedstawia się śledzenie, czy coś poprawili w stosunku do Cosmosa ;) czy się nie chciało i dali dla firm bo nie będą tak hejtować na forach... :D
 
  • Popieram
Reactions: arczi79

Tytus

Stały bywalec
Steam
tytus77
Focus 3 wysiada chyba nawet przy Piciu Neo 3 Pro
Muszę o tym poczytać bo jak widziałem że wersja firmowa to olałem temat :)

ps. tak teraz pomyślałem, że następna firma zrezygnowała z OLEDow na rzecz LCD :( Dziwi mnie tylko jedno, jak robią gogle bezprzewodowe to chyba zależy im na wytrzymałości baterii? a jak wiemy na oledach wynik mozna poprawić, więc mam nadzije że w `22 ponownie oledy wrócą do łask :p
 

arczi79

Prezes
Jaka "słaba rozdzielczość" ? Jaka "średniawka"? Co wy wygadujecie?
A no średniawka bo te gogle są tylko w zapowiedziach i może nawet w tym roku nie pojawią się. Przy takich założeniach na starcie pewnie będą miały ponownie najniższą rozdzielczość ze wszystkich gogli "aktualnej generacji". No i kabel? Serio? Pamiętaj że Sony to producent sprzętu więc od nich spodziewał bym się czegoś więcej niż od Facebooka.

Wszystko co musicie wiedzieć:

No i pokazali. Vive Pro 2 to ponownie tylko delikatna ewolucja poprzednich headsetów i nie wygląda to specjalnie ciekawie. Natomiast Focus 3 wygląda zajebiście.... i gdyby tylko działał na tym sklep Questa to bym brał w ciemno. 2448x2448 jest całkiem ok, 120 FOV to jest duży upgrade w stosunku do jakichś 90 FOV Questa, do tego w końcu w miarę normalne kontrollery, GENIALNY pomysł z wymienną baterią (już dawno pisałem o tym jako jedna z oczekiwanych przeze mnie funkcji headsetu) a sam headset zrobiony z leciutkich stopu magnezu. Wydaje mi się że na systemie audio tam też nie oszczędzali. Szkoda tylko że nie ma śledzenia oczu bo jeśli wyjdzie Quest 2 Pro to znowu może delikatnie napsuć w planach HTC. Hmmm... kupować headset tylko pod Steama po WiFi?... Hmmm... poczekamy i zobaczymy jakie będą wrażenia ludzi z korzystania z tego sprzętu... no i co pokaże Apple - bo może coś z tego sobie przygarnę 🤤

Focus 3 wysiada chyba nawet przy Piciu Neo 3 Pro (też dla firm), które nie dość że tańsze (~$900) to będą poza bezprzewodowym PCVR miały również port DVI do bezstratnego przesyłania obrazu.
Pico Neo 3 ma niższą rozdzielczość i mniejszy FOV (wygrywa chyba tylko eye trackingiem). No i obawiam się że może być podobny problem jak z Pimaxami - czyli braki w sofcie albo duża ilość "chińszczyzny". Ponadto z tego co widzę to Vive Focus 3 również ma mieć kabel do komunikacji z PC - co prawda tylko usb c, ale powinien wystarczyć do uzyskania zadowalającego obrazu.

ps. tak teraz pomyślałem, że następna firma zrezygnowała z OLEDow na rzecz LCD :( Dziwi mnie tylko jedno, jak robią gogle bezprzewodowe to chyba zależy im na wytrzymałości baterii? a jak wiemy na oledach wynik mozna poprawić, więc mam nadzije że w `22 ponownie oledy wrócą do łask :p
Niestety nie wygląda na to aby OLEDy miały powrócić do VR. Chyba trzeba będzie się z tym pogodzić i wybierać spośród tego co jest na rynku (czyli LCD).
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Tytus

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
Chciałem tylko zwrócić uwagę, że większy FOV poniekąd z automatu wymaga wyższej rozdzielczości, bo inaczej zmniejsza się zagęszczanie pikseli (dla VR to dalej jest PPI?).
Także nie ma co się zachwycać suchymi cyferkami, a trzeba zwrócić uwagę na ich korelację - aż takiej dostrzegalnej rewolucji jakości nie będzie.
 

arczi79

Prezes
Chciałem tylko zwrócić uwagę, że większy FOV poniekąd z automatu wymaga wyższej rozdzielczości, bo inaczej zmniejsza się zagęszczanie pikseli (dla VR to dalej jest PPI?).
Także nie ma co się zachwycać suchymi cyferkami, a trzeba zwrócić uwagę na ich korelację - aż takiej dostrzegalnej rewolucji jakości nie będzie.
Ależ to chyba jest oczywiste dla wszystkich? Jesli chcesz wiedzieć czy będziesz widział "siateczke" to najczęściej wystarcz popatrzeć na Pixel Per Degree (aczkolwiek Sony ma swoje triki aby trochę zaburzyć takie postrzeganie screendoor effect... no i wszyscy wiemy że pixel pixelowi nie równy). Nie mniej zwiększenie FOV wraz ze zwiększeniem rozdzielczości powinno tutaj działać poprawnie i nie powinno być gorzej niż na Q2 z odczuwaniem rozdzielczości/ostrości (a przy okazji mamy większe pole widzenia).
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Tytus

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
Dokonałem skomplikowanych obliczeń (2448*0.75) i wychodzi, że poziome zagęszczenie PPD będzie jednakie dla Focusa 3 i Questa 2, w pionowym Quest przegrywa sromotnie.
Tak się tylko zastanawiam, na ile właściwie przykręcili tego XR2 w Queście - bo może się okazać, że ten Focus będzie miał zbliżoną wydajność przy wyższej rozdzielczości i wszystko będzie chodzić tak samo jak na Q2 tylko w lepszej rozdzielczości i FOV.
 
  • Popieram
Reactions: arczi79

arczi79

Prezes
Dokonałem skomplikowanych obliczeń (2448*0.75) i wychodzi, że poziome zagęszczenie PPD będzie jednakie dla Focusa 3 i Questa 2, w pionowym Quest przegrywa sromotnie.
Tak się tylko zastanawiam, na ile właściwie przykręcili tego XR2 w Queście - bo może się okazać, że ten Focus będzie miał zbliżoną wydajność przy wyższej rozdzielczości i wszystko będzie chodzić tak samo jak na Q2 tylko w lepszej rozdzielczości i FOV.
Jest tylko jeden poważny problem - to headset dla klienta biznesowego i zapowiedzieli na start tylko 20 aplikacji "standalone". Mimo że tam pod spodem jest android to i tak nie wygląda na to aby HTC miało ambicje do przekonywania developerów do portowania gier z Oculusa na ich platformę :( Na obecną chwilę ten headset wydaje się ciekawy tylko jako urządzenie do Steama :(
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Simplex

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
A nawet jakby przekonali, to Beat Sabera i Onwarda na tej platformie nie będzie - więc nawet nie próbują ;)


A no średniawka bo te gogle są tylko w zapowiedziach i może nawet w tym roku nie pojawią się. Przy takich założeniach na starcie pewnie będą miały ponownie najniższą rozdzielczość ze wszystkich gogli "aktualnej generacji". No i kabel? Serio? Pamiętaj że Sony to producent sprzętu więc od nich spodziewał bym się czegoś więcej niż od Facebooka
PSVR2 na 100% nie pojawi się w tym roku.
Dla Sony VR to dodatkowy "bajer" dla graczy, akcesorium do konsoli. A dla FB to VR nowy model biznesowy, społecznościowa platforma przyszłości - więc nie ma sensu porównywanie tych dwóch firm w kontekście VR. Bo FB to hegemon który ma motywację do pakowania miliardów w R&D żeby móc lepiej zbierać dane użytkowników dzięki VR. Sony na szczęście nie, ale za tym idzie mniejszy budżet.
Za to można z dużym prawdopodobieństwem założyć że gogle Sony będą wygodniejsze i bardziej ergonomiczne niż gogle Oculusa, które do dziś mają z tym problem.

Też bym nie chciał kabla, ale wiem że przesyłanie obrazu wysokiej rozdzielczości o wysokiej liczbie klatek jest nietrywialne i mocno zwiększa koszt urządzenia. A jak pokazał Quest 2, jeśli VR ma się popularyzować to musi być tani.
Co do rozdzielczości, to jest ona wyższa niż obecna rozdzielczość Questa 2 która powszechnie jest uważana za bardzo dobrą i przy której praktycznie nie widać screendoora (ja nie widzę). Jest przy tym tylko symbolicznie niższa od rozdzielczości HP Reverb G1 i G2 która jest uważana za "nextgenową" i taką która już naprawdę można uznać za wzorcową i gdzie screendoor jest praktycznie niewidoczny. No to czego chcieć więcej i po co? Żeby trudniej było optymalizować gry pod kosmiczną rozdzielczość? 4000x2000 pikseli to i tak bardzo dużo, to jest praktycznie rozdzielczość 4K, a zakładam że gry na PSVR2 będą działać w minimum 90fps. To teraz odpowiedz sobie na pytanie ile mocy jest potrzebne do renderowania 90fps w 4K z bardzo dobrą grafiką, fizyką, otwartym światem.
Co mi po super rozdzielczości gogli jeśli przez to grafika, efekty i AI będzie musiały być uproszczone, bo konsola ma skonczony budżet wydajności? Ale za to jaki ostry obraz będzie ;)

Oraz kolejny raz przypominam że te gogle musi opędzić konsola za 399-499 dolarów (ile kosztuje teraz dobre gpu do VR?) a same gogle nie mogą być droższe od konsoli, czyli ich parametry nie mogą być z kosmosu. Kto poza Facebookiem, który dopłaca do interesu, sprzedaje wypasione gogle za 300$? Nikt.

I tak jest postęp, bo jak PSVR wyszedł pół roku po Vive i Rifcie to miał sporo niższą rozdzielczość która balansowała na krawędzi używalności (960x1080 na oko), a i tak sprzedało się ponad 5 mln sztuk i wyszło masę świetnych gier. Teraz rozdzielczość będzie aż 4x większa, dlatego jak czytam że to "średniawka" to mi gula skacze bo wiem to po prostu nieprawda :)
Nawet za rok, półtora to będzie bardzo przyzwoita rozdzielczość, lepsza niż wszytko co mamy teraz (poza Reverbem). A czy to co mamy teraz (Quest 2) jest złe?
No bo jeśli rozdzielczość PSVR to "średniawka" to jak nazwać rozdzielczość Questa albo Valve Index? :D
 
  • Popieram
Reactions: amzuk and LaggyLuke

arczi79

Prezes
A nawet jakby przekonali, to Beat Sabera i Onwarda na tej platformie nie będzie - więc nawet nie próbują ;)


A no średniawka bo te gogle są tylko w zapowiedziach i może nawet w tym roku nie pojawią się. Przy takich założeniach na starcie pewnie będą miały ponownie najniższą rozdzielczość ze wszystkich gogli "aktualnej generacji". No i kabel? Serio? Pamiętaj że Sony to producent sprzętu więc od nich spodziewał bym się czegoś więcej niż od Facebooka
PSVR2 na 100% nie pojawi się w tym roku.
Dla Sony VR to dodatkowy "bajer" dla graczy, akcesorium do konsoli. A dla FB to VR nowy model biznesowy, społecznościowa platforma przyszłości - więc nie ma sensu porównywanie tych dwóch firm w kontekście VR. Bo FB to hegemon który ma motywację do pakowania miliardów w R&D żeby móc lepiej zbierać dane użytkowników dzięki VR. Sony na szczęście nie, ale za tym idzie mniejszy budżet.
Za to można z dużym prawdopodobieństwem założyć że gogle Sony będą wygodniejsze i bardziej ergonomiczne niż gogle Oculusa, które do dziś mają z tym problem.

Też bym nie chciał kabla, ale wiem że przesyłanie obrazu wysokiej rozdzielczości o wysokiej liczbie klatek jest nietrywialne i mocno zwiększa koszt urządzenia. A jak pokazał Quest 2, jeśli VR ma się popularyzować to musi być tani.
Co do rozdzielczości, to jest ona wyższa niż obecna rozdzielczość Questa 2 która powszechnie jest uważana za bardzo dobrą i przy której praktycznie nie widać screendoora (ja nie widzę). Jest przy tym tylko symbolicznie niższa od rozdzielczości HP Reverb G1 i G2 która jest uważana za "nextgenową" i taką która już naprawdę można uznać za wzorcową i gdzie screendoor jest praktycznie niewidoczny. No to czego chcieć więcej i po co? Żeby trudniej było optymalizować gry pod kosmiczną rozdzielczość? 4000x2000 pikseli to i tak bardzo dużo, to jest praktycznie rozdzielczość 4K, a zakładam że gry na PSVR2 będą działać w minimum 90fps. To teraz odpowiedz sobie na pytanie ile mocy jest potrzebne do renderowania 90fps w 4K z bardzo dobrą grafiką, fizyką, otwartym światem.
Co mi po super rozdzielczości gogli jeśli przez to grafika, efekty i AI będzie musiały być uproszczone, bo konsola ma skonczony budżet wydajności? Ale za to jaki ostry obraz będzie ;)

Oraz kolejny raz przypominam że te gogle musi opędzić konsola za 399-499 dolarów (ile kosztuje teraz dobre gpu do VR?) a same gogle nie mogą być droższe od konsoli, czyli ich parametry nie mogą być z kosmosu. Kto poza Facebookiem, który dopłaca do interesu, sprzedaje wypasione gogle za 300$? Nikt.

I tak jest postęp, bo jak PSVR wyszedł pół roku po Vive i Rifcie to miał sporo niższą rozdzielczość która balansowała na krawędzi używalności (960x1080 na oko), a i tak sprzedało się ponad 5 mln sztuk i wyszło masę świetnych gier. Teraz rozdzielczość będzie aż 4x większa, dlatego jak czytam że to "średniawka" to mi gula skacze bo wiem to po prostu nieprawda :)
Nawet za rok, półtora to będzie bardzo przyzwoita rozdzielczość, lepsza niż wszytko co mamy teraz (poza Reverbem). A czy to co mamy teraz (Quest 2) jest złe?
No bo jeśli rozdzielczość PSVR to "średniawka" to jak nazwać rozdzielczość Questa albo Valve Index? :D
Tak jak wspomniałem wcześniej - jeśli te gogle wyjdą za półtorej roku to ponownie będą miały najniższą rozdzielczość na rynku. A rynek idzie w kierunku bezprzewodowaości więc już na starcie gogle będą przegrywały porównania techniczne z prawie wszystkim z nowej generacji sprzętu. Ale w przypadku Sony porównania techniczne nie mają wielkiego znaczenia bo jakoś dali radę z bedniutkim PS VR pierwszej generacji (bardzo dobra sprzedaż) to jest szansa że i z PS VR 2 jakoś dadzą radę.
 

LaggyLuke

Mieszkaniec forum
Steam
g0nt
Jestem przekonany, że jeszcze spokojnie że 2 generację, nim Quest doścignie PS5 pod względem wydajności.
Dla mnie prognozowana rozdzielczość zupełnie wystarczy i wolę, żeby para poszła w fizykę i detale.
Jedyne, ci mnie w PSVR2 boli to ten kabel i to już dla mnie naprawdę jest deal breaker. Ja już nie potrafię się gałkami obracać - nawet jak gram na stojaka to kręcę piruety gdy np. Wchodzę po schodach.

Wypuszczą w opcji bezprzewodowej, to mają moje pieniędze.