Czy VR umiera czy nie umiera? ;)

U

Usunięte konto 2

Guest
Nie oglądam (chociaż widziałem), nie muszę by to wiedzieć. Nic nowego się nie dowiedziałem Simplex, jak na razie. VR się interesuję, jak kiedyś już wszakże pisałem. Dla mnie to super rzecz z profesjonalnego punktu widzenia. I dlatego staram się śledzić postępy i newsy w tym temacie, dla mnie to dosłownie mogą być $$$. Giereczki na VR mnie nie interesują. A VR, zarówno hardware jak i software na ten moment dalej ma zbyt słaby funding. Chyba nie rozumiecie skali, o której mowa. Tyle, jeżeli chodzi o teorie z dupy fanów giereczek VR, którzy gówno wiedzą o branży, ale dobrze im się gra. Polscy podkasterzy jak zwykle doinformowani.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Tylko kilka zdań, a ile żółci:
Giereczki na VR mnie nie interesują. A VR, zarówno hardware jak i software na ten moment dalej ma zbyt słaby funding. Chyba nie rozumiecie skali, o której mowa. Tyle, jeżeli chodzi o teorie z dupy fanów giereczek VR, którzy gówno wiedzą o branży, ale dobrze im się gra. Polscy podkasterzy jak zwykle doinformowani.
RFO jak zwykle najmądrzejszy i obrażający głupszych (w jego mniemaniu) niż on. Kulturka i ogłada bez zmian. Ego tego człowieka jest większe niż znany wszechświat.

Giereczki VR go nie interesują a mimo to o nich dyskutuje, choć się nie zna.
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: knur

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
U

Usunięte konto 2

Guest
Tylko zwrócę uwagę, że odpowiadałem na równie chamski, zaczepny komentarz Pikacza. Co przeoczyłeś Simplexie, co Ci już nie przeszkadzało. Ale Pikacz pisze, że nienawidzi hipokryzji, z pewnością to Ci wytknie, ja poczekam. A zarzuty o poziom, w momencie gdy wrzucasz na forum linki do porno tylko po to, by mi dowalić na podstawie skojarzenia z moim awatarem raczej jednoznacznie pokazują gdzie leży problem.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Serio nie wrzuciłem tych linków żeby ci dowalić. Ani mi to przez myśl nie przeszło. Co uważam napisałem w poprzednim komentarzu i tyle.
A żeby pokazać, że łatwo jest pomyśleć, że ktoś chce ci dowalić - ja pomyślałem, że to Ty mnie chcesz dowalić we wiadomosci na którą odpisałem. A teraz piszesz że odpowiadałeś na chamską odpowiedź Pikacza i ja ci wierzę, więc możesz mi wierzyć, że nie chciałem ci dowalić tymi linkami.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Kończąc temat VR - skoro ledwie dycha i nie ma funduszy to skąd się wzięło 10 modeli gogli (a to nie jest kompletna lista - za wyjątkiem Vive i PSVR zawiera wyłącznie modele zeszłoroczne i tegoroczne)? Każdy z nich to ogromne koszty wieloletniego R&D, a potem produkcji.

 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: philipo
U

Usunięte konto 2

Guest
@Simplex
Po pierwsze, napisałem dokładnie tak:
Pewnie będzie dychało przez kolejnych parę lat, ale jeżeli ktoś nie zainwestuje w to poważnych pieniędzy, to padnie.
Teraz tak. Czy koszty R&D i produkcji każdego z tych urządzeń są duże? Nie. To zaskórniaki wyciągnięte z tylnej kieszeni starych spodni. W kontekście sum, o których mówimy w branży, to minimalne kwoty. To nie są poważne pieniądze.

Skąd 10 modeli? Najpierw zauważmy, że to więcej niż jedna generacja. Następnie, powód jest prosty i nie wynika z tego, jak wielkie sumy zainwestowano w te technologie. W tej branży, jeżeli coś ma szansę "zaskoczyć", to się drobne na to przeznacza, by gdy "zaskoczy", nie musieć rozpoczynać od zera i być do tyłu względem konkurencji. Niestety - ponieważ chciałbym, by VR wypaliło - takie jest źródło finansowania VR na ten moment. Nikt specjalnie w nie nie wierzy, nikt nie wykłada w tym momencie dużych sum. A Facebook kilka lat temu grubo przepłacił. Znacznie większe zainteresowanie leży w AR i to dodatkowo odciąga pieniądze od VR, który ma słabe rezultaty. VR na ten moment, mimo lat hajpu, pozostaje niszą pośród graczy.

I dalej ta technologia cierpi na poważne problemy, które znane są od lat (niektóre nawet jeszcze od Virtual Boy) i dalej nie zostały rozwiązane. Urządzenia są niewygodne, męczą, potrzebują dużej przestrzeni, mają problemy z okularami, kontrolery są dość ograniczone i nieprecyzyjne (nie wiem jak Index), itd. Hajp to zbyt mało, żeby te problemy rozwiązać i wyjść z urządzeniami do szerszej publiki.

Co więcej, z VR zaczęto już się wycofywać. IMAX wycofał się z VR. Jaunt fundowany przez Disney wycofał się z VR, by zająć wyłącznie AR. Na tegorocznym CES VR było biedą w porównaniu z poprzednimi latami. Według SuperData inwestycje w software na VR spadły w 2018 o 59%, z $420m do $173m.

Ponownie, chciałbym by VR się sprawdziło. Ale na ten moment są w tym po prostu zbyt małe pieniądze. I nie jestem w tej opinii osamotniony. Nie jestem niedoinformowany. Nie wierzę w teorie z dupy. Kumam rzecz. Słucham właśnie ogarniętych ludzi. W tym takich, którzy zawodowo zajmują się analizowaniem tematu. I raz jeszcze napiszę: VR pewnie będzie dychał przez kolejnych parę lat, ale jeżeli ktoś nie zainwestuje w to poważnych pieniędzy, to padnie.

 
  • Popieram
Reactions: chaoz2eyez

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Zaczęto sie z VR wycofywać i dlatego w tym roku premierę mial Oculus Rift S, Oculus Quest, Valve Index, HP Reverb i HTC Cosmos. Pimax również zapowiedział nowe topowe modele, w tym taki który ma 4K na każde oko. Absolutnie rekordowy rok jeśli chodzi o ilość nowych modeli (nie liczę premiery WMR bo one były w większości robione na jedno kopyto).
Rozwijają się usługi tzw. "Location based VR" m.in. The Void i inne. Korzystają z tak znanych licencji jak Alien, Ghostbusters, Star Wars.
A Oculus Quest sprzedaje się tak dobrze ze w USA od premiery są problemy z dostępnością w niektórych miejscach (wiadomo ze nie na prowincji).
Sony już dawno zapowiedziało zgodność PSVR z PS5, a wyjście PSVR2 jest wielce prawdopodobne (są patenty na gogle i kontrolery).
W tym roku premierę mieć będzie duża gra VR od Insomniac (Stormland) a w przyszłym roku gra AAA od Respawn (Medal of Honor Above and Beyond) oraz Ready at Dawn (Lone Echo 2).

Technologie AR są w powijakach, miną lata zanim osiągnie choćby taką popularyzacje jak obecnie VR, no chyba ze Apple wypuści wkrótce swoje okulary. Ten obecny hajp na AR może być podobny do hajpu na VR kilka lat temu kiedy nakłady rosły lawinowo a Superdata produkowało jakieś hurraoptymistyczne projekcje z czapy, więc nie wiadomo czym to się skończy (ale obstawiam że sukcesem).
Zresztą AR i VR to są pokrewne technologie które się uzupełniają a nie wykluczają. Na odpowiednio zaawansowanym poziomie rozwoju technologii XR będzie jedno urządzenie mogące pracować w trybie VR lub AR.

Nie wiem skąd wziąłeś info o nieprecyzyjnych kontrolerach. Jeżeli używasz gogli 1. generacji (niedługo suknie im 4 lata) to polecam zapoznać się z nowszymi.
Co do ilości miejsca, wystarczy 2x2m wolnej przestrzeni.
Z ergonomia jest tak sobie ale cały czas są postępy. Gogle będą robić się mniejsze i lżejsze. Z roku na rok widać postępy, a sukces Questa pokazał, że VR musi pozbyć się kabli.

Pisanie że VR to wyłącznie nisza w grach to też uproszczenie. VR był mocno wykorzystany podczas tworzenia remaku Króla Lwa (https://www.roadtovr.com/lion-king-vr-production/), jest też coraz częściej wykorzystywany w branży motoryzacyjnej i medycznej.
Jasne, nadal jest w niszy ale ja nie widzę objawów umierania, a wręcz odwrotnie.
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: hadxmen
D

Deleted member 92

Guest
Co tu się odpierdala...
Dyskusja o vr?

Co do samej dyskusji to jedno można powiedzieć o Panach:

Niech każdy sobie wierzy w co chce. Dla mnie vr to przyszłość i mam nadzieję że się rozwinie w coś podobnego do maszynki z sword art online :cool: . A ze się chłopakom nie podobają gry na vr, a wolą grać w gnioty ich decyzja. Każdy robi to co lubi. Wolny kraj. Jeszcze xD
 

Nervus

Aktywny forumowicz
PSN
NERVUS_PL
Steam
Nervus
Wtrącę swoje 2 grosze. VR nabyłem w grudniu 2018 głównie pod Firewall Zero Hour (+AIM). Większość gier na VR, to niestety straszne popierdółki lub potworki (jest oczywiście kilka dobrych tytułów), ale ogólnie widać u devów brak zainteresowania tematem. Zwłaszcza u grubych ryb rynku gier. Pewnie przez "małą popularność" VR (chociaż Sony chwali się kilkoma mln sprzedanych gogli) wśród graczy, co niesie za sobą mały zarobek vs. zyski z "płaskich" gier. Liczę na to, że jednak w końcu któryś z gigantów wypuści coś z kategorii AAA...

Jak na razie namiętnie gram w FZH. Do niedawna codziennie. Czasem są to sesje po 4-6 godzin pod rząd, gdzie gogle ściągam tylko by łyknąć browara lub polecieć do wc. Wrażenia jakie niesie ze sobą VR są niepowtarzalne i dają zupełnie nowe podejście do rozgrywki. Tak jak wspominałem gram w FZH już prawie rok, więc replayability w tej taktycznej strzelance multi jest ogromne.

Liczę właśnie, że rynek podobnych gier pociągnie za sobą wzrost zainteresowania graczy, co pociągnie za sobą większą sprzedaż VR, a to ostatecznie może skusi dużych producentów do zainwestowania w duże tytuły. Jak tylko pomyślę sobie o takim BF w VR, to aż... Ciekawe jakie konsole by to udźwignęły?!

BTW, może są tutaj na forum ukryci miłośnicy FZH i mieliby ochotę pograć w forumowym składzie (słać invite z dopiskiem FZH)?
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Ale będzie na Questa!

Jest strzelanka na PSVR - hicior! ;)

@Nervus - ja bym chętnie pograł kiedyś w FZH, moj PSN ID to SimplexPL
Już trochę grałem z kimś z forum (chyba Harry Keogh) ale to była udręka - co chwilę wywalało do lobby, matchmaking trwał strasznie długo, itp.
 

chaoz2eyez

Mieszkaniec forum
PSN
chaoz2eyez
Jako technologia to VR super się przysłuży ludzkości, zwłaszcza jego kolejne iteracje.
Liczę że kiedyś dojdą do poziomu, że VR będzie w formie niesławnego "Google glass".
Ale jeżeli chodzi o gry, to sorry boys to nigdy nie wyjdzie poza niszkę i nowinkę dla pasjonato-nerdów.
Dalej nie ma HITU, który by konkurował z normalnymi grami. Dalej te gry wyglądają, jak bardzo ubodzy krewni hitów AAA.
To, że Respawn sobie dłubie w MoH, nie oznacza jakiegoś wielkiego mega hitu - po prostu na pewnym etapie Respawn ogłosiło że robi trzy gry na raz : Apex, Jedi i właśnie ten MoH VR, a nie że cały "push" idzie na VR.
 

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Nigdy nie mow nigdy. Nie wiesz co będzie, ja np. nie twierdzę że na 100% gry VR wyjdą z niszy, ale ty już teraz wiesz że na pewno nie. Szklana kula?

Praktyka pokazuje ze niektóre gry "płaskie" całkiem dobrze sprawdzają się w VR (RE7, Elite, Hellblade, Borderlands 2, Skyrim, Fallout 4, The Forest, Subnautica, Talos Principle, Payday 2 i wiele innych). Tak więc wale nie muszą koniecznie powstawać gry wyłącznie na VR, można zrobić grę "hybrydową", co jest dużo tańsze.

Asgard's Wrath ma zajmować 120GB między innymi ze względu na tekstury. Indyki chyba tyle nie zajmują.

Dopóki VR to będą ciężkie, drogie gogle podpięte kablem do drogiego PC to jasne że nie wyjdzie z niszy. Ale sukces Questa pokazał, że może być inaczej.
 
Last edited:

Kosmos

Prezes
VR to zbyt fajna technologia, żeby tak po prostu umarła. Już na Rift S gry mogę wyglądać super, a to są tylko midendowe gogle. PSVR i Quest popularyzują VR u casuali, więc będzie tylko lepiej w tym temacie. Ja tylko mam nadzieję, że PCVR przy okazji nie zginie.
 

Nervus

Aktywny forumowicz
PSN
NERVUS_PL
Steam
Nervus
Jest strzelanka na PSVR - hicior! ;)

@Nervus - ja bym chętnie pograł kiedyś w FZH, moj PSN ID to SimplexPL
Już trochę grałem z kimś z forum (chyba Harry Keogh) ale to była udręka - co chwilę wywalało do lobby, matchmaking trwał strasznie długo, itp.
Bravo - taaa... słyszałem ;)

Pozwolę sobie wysłać inva i może jakoś się zbierzemy w forumowy oddział. Z Harrym też grałem :D Co do problemów, to już jest o wieeeele lepiej. Pozostał jeden, najważniejszy. Nie ma migracji hosta :( Ale jak się ma swój oddział i samemu się złapie hosta, to można tłuc do upadłego. Są nowe mapy, nowe pukawki i gadżety. Nie wiem kiedy ostatnio zaglądałeś, ale FWZH zmienił się bardzo od czasu premiery.
 
Last edited:
  • Popieram
Reactions: Simplex

Nervus

Aktywny forumowicz
PSN
NERVUS_PL
Steam
Nervus
Jasne! Ja nie wydałem nawet grosza na te ich dlc o_O Po tym, jak na pewnym etapie tak zepsuli grę, że była niegrywalna :mad: Najważniejsze, że mapy są dostępne dla każdego. Nic więcej mi do szczęścia nie potrzeba.

Moja piękna dzisiaj ma nocny dyżur, więc ja pewnie stawię się na służbę ???⚰
 
  • Popieram
Reactions: Simplex

Simplex

Apostoł VR
PSN
patrz niżej
XBL
patrz niżej
Steam
simplexpl
Ja nic nie obiecuję bo po remoncie nie mam jeszcze w mieszkaniu żadnych drzwi (poza wejściowymi). Więc ciężko grać w nocy nie budząc żony :)
Ale generalnie chętnie sprawdzę co tam dodali i co ponaprawiali. Migracji hosta to pewnie już się nie doczekamy. Może na PS5 ;)
 

harry_keogh

Badass
Od momentu zakupienia Questa zakładanie na głowę czegoś z kabelkami jawi mi się jako profanacja ;)

Niemniej mam kupkę wstydu na PSVR, więc muszę to odkurzyć.

FZH kapitalny, szkoda że tak fatalny kod sieciowy.
A może udało im się coś poprawić w ostatnich meisiącach?
 

Nervus

Aktywny forumowicz
PSN
NERVUS_PL
Steam
Nervus
Od momentu zakupienia Questa zakładanie na głowę czegoś z kabelkami jawi mi się jako profanacja ;)

Niemniej mam kupkę wstydu na PSVR, więc muszę to odkurzyć.

FZH kapitalny, szkoda że tak fatalny kod sieciowy.
A może udało im się coś poprawić w ostatnich meisiącach?
Jest już dużo lepiej... Wiem, że nie jest to pozycja idealna, ale po tych wszystkich wcześniejszych problemach gra się teraz przyjemniej.
IMO warto sprawdzić/wrócić właśnie teraz ;)

Może jednak da się umówić na małą profanację w forumowym gronie? ;)
 

Ekiera

Prezes
PSN
Ekiera
XBL
Ekiera
Miałem okazję chwilę pobawić się Indexem w jakiejś grze o strzelaniu do parówek. Tracking robi wrażenie przy zabawie bronią i poruszaniu się, faktycznie traciłem orientację w pokoju, a kontrolery w porównaniu do psvr to zupełnie inna jakość interakcji. Ale za takie pieniądze nadal pas ;)